Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hyundai, Lamborghini, McLaren a mé dcery

K loňským narozeninám s číslem 77 jsem dostal od dcer Ivy a Petry zvláštní dar. Zaplatily mi možnost, vybrat si svezení v některém supersportovním voze dle vlastního výběru, který nemá problém pokořit třístovku ...

...a já bych si ho mohl pořídit jen po trefě v loterii.

Vybral jsem si LAMBO a pro ženu McLaren. Lamborghini ale mezitím někdo nabořil, tak možnost se naskytla až za rok, kdy už jsem měl po dalších narozeninách a žena po odstranění nádoru v hlavě který tlačil na mozek. Byl sice nezhoubný, odstraněním se ale mohly porušit nervy. Hrozila ztráta řeči, zraku a sluchu.

Naštěstí to odnesl jen sluch levého ucha. Zákaz řízení na delší dobu. Hledal jsem náhradníka na McLarena. Osm let mladší bratr odmítl, že už z toho vyrostl. O čtyři roky mladší kamarád František ze Sokolova s radostí přijal mou nabídku.

V roce 2013 jsme si nekoupili se ženou škodovku, důvod, dost se kradou. Pořídili jsme si mnoha Čechy neoblíbeného Korejce, tudíž nehrozí jeho krádež. Hyu i30\1.6\přímý vstřik\135 kobyl. S 99 tisíci najetými kilometry bez poruch ještě s nesjetými původními pneumatikami HANKOOK. Je to první vůz z mnoha, které už jsme vlastnili, ale s nejmenší maximálkou. Tachometrově dosaženo 210. Jako dědek bych se prý už stejně měl za volantem uklidnit.

Z Norimberku do Sokolova po dálnici, okresce, dálnici a zase okresce za hodinu a 45 minut. Tam na sedadlo spolujezdce vklouzl kamarád František. Chtěl jsem, aby řídil až nazpět a cestou okoukal, jak se jezdí s tímto Korejcem. Sám zrovna vlastní šestiválcového benzinového bavoráka, tudíž je zvyklý na jiné fáro.

„Fando, znáš mě, jak jezdím, ale nezažil jsi mě s tímto Koreáncem. Dívej se, jak pojedeš nazpět. Jedničku jen malinko nakopnu, hned dvě a tři. Trojku také nemusím zbytečně vytáčet, ze čtyřky na rovině chodím rovnou na šest. S tou se dá na rovině jet i šedesátkou. Pětku používám jen málokdy, mezi ní a šestkou je rozdíl jen 500 otáček, jedna z mála nedostatků tohoto HNŮJDEJE.“

Jinak jsem mlžil, problémy začaly při najetých sedmdesáti tisíci. Po 200 kilometrech na dálnici bez mnoha šlápnutí na brzdu a vyjetí k benzince, se kouřilo ze ZL kola. Až do nájezdu 90 000 kilometrů postupně v záruce měnili zadní brzdová sedla, později ABS, později zadní brzdové kotouče a ještě později PL brzdové sedlo, než se brzdy přestaly hřát na smažení vajíček a než přestaly přední klepat při jízdách z delších kopců, aniž jsem na nich ustavičně stál. Podle mě, nekvalitní materiál brzdových kotoučů, při ohřátí se rozkmitají a tlučou do brzdových destiček. Po záruce si koupím na předek sportovní kotouče dírkované, aby si s chutí mohla zabrzdit i žena.

Já jsem „MÁLOBRZDIČ“ a jdu na ně spíš jen v nouzi. S Koreáncem se vejdu do spotřeby 5,5 až 7,5. Stačí se dívat hodně dopředu a řadit dolů. Mám rád zadokolky (Korea finanční důvod), nemusím „nafťaky“ a už vůbec automaty. Vím určitě, že řadím lépe a citlivěji než automatika.

V Československu jsem měl nejrychlejší vozík Fiat 128 SL coupé. Má první předokolka na zkoušku. Po namontování GÖTZE pístních kroužků jsem z toho dostal i přes 170. Začal jsem s tím jezdit závody do vrchu ve svých devětatřiceti. Na rallye nebyly finance. Těchhle kupátek bylo tenkrát poskrovnu, na silnici jsme se zdravili dálkovými světly.

Škodovce jsem předtím ohobloval BARUMKY OR 6 každých 6 tisíc kilometrů, jezdil jsem rychleji v zatáčkách jak po rovinách, tam to ani nebylo se škodovkou možné. Ale jel jsem s ní nonstop ze Sokolova do  Varny a dál do Achtopolu k tureckým hranicím.  Nazpět jen levou rukou. Do pravé mě něco kouslo, natekla a byla málo pohyblivá. Žena ještě tenkrát bez ŘP mi jako spolujezdec dávala rychlostní stupně podle mého přání. Škodovka zadokolka byla nepřekonatelná v zimě na sněhu, ani Němci se sporťaky na nás neměli. Projíždět zatáčky kontrolovaným smykem by s ní dokázal i lidoop.

 

Ze Sokolova do cíle 35 kilometrů před Libercem to trvalo 4 hodiny, jedna objížďka vedle druhé.

Jsme v cíli (Hoškovice). Vyřízení formalit. Ze spoluúčastí deseti procenty za 399 korun za vůz, jsem se raději vyplatil, jeden nikdy neví.

Lambo bylo volné, instruktor mě před ním zasvěcoval.

„Pokud to nemá klima, tak se tam nenasoukám,“ žert ten mladý muž pochopil, horko ale doopravdy toho dne v září bylo a nasoukat jsem se opravdu musel. Automat jsem čekal, ale nečekal jsem, že to nezačalo ze zaparkovaného místa couvat při jemném šlápnutí na plyn. S plynem já zacházím jako s milovanou partnerkou.

„Na to se musí pořádně hamstnout,“ zaslechl jsem. Při tak naplněné stáji 570 koníky mě to překvapilo. Byl jsem navigován po okresce, dálnici, zase okresce na letiště. Tam byla možnost na krátkém sprintu a zase nazpět to prošlápnout. Podařilo se mi vyhnat ručičku tachometru na 310. I slepý by to dokázal.

„Myslím, že jízda v trabantu byla zajímavější,“ vedle mě se to jen potichu usmálo. A mířili jsme nazpět. Za ty peníze za 20 minut (2 290 Kč) jízdy, by mělo být povoleno nedodržovat rychlost na okresce a dálnici, pomyslel jsem. Darovanému koni se ale nedívej na zuby. Tenhle má v logu tedy býka.

Po zaparkování jsem se pracně vyškrábal z té plechovky a oznámil: „Teď tě, mladý muži, svezl 78 letý puberťák!“

 František byl zrovna na projížďce s McLarenem. Po návratu si lebedil, že automat je tedy věc, jel s ním prvně. Kdyby si prý ještě jednou kupoval auto, tak jedině automat. Tady je vidět, jak my lidé jsme rozdílní. Cestou domů jsem ho také musel třikrát upozornit, aby přeřadil. A to je Fanda excelentní řidič, u kterého bych se nebál za jízdy spát.

 Tvrdím ještě dneska o sobě, neumím nic, na všechno jsem levý, jen za volantem se cítím fajn a pevný v kramflecích, hlavně v zimě. Suchá vozovka mě nudí, zabrzdíš, stojíš, točíš vlevo a doleva to také jede, no, není to nuda?

Když vyslídíš vlastnosti vozu – musíš je dostat do krve -  a dokážeš s ním srůst, těšíš se za volant jako malý kluk. Že je to u mě až láska, jsem poznal v mladších letech několik roků, po sednutí za volant jsem byl – viditelně – vzrušen jako při pohledu na „šťabajznu.“ Kdo to tak nemá a nikdy neměl, by měl řídit pomalu a opatrně, ještě nedokázal srůst s vozem. Někomu se to nepodaří do konce života.

Mohu být zrovna unavený, jakmile sednu za volant, spadne to ze mě, ale musí to „ODSEJPAT!“ Jsou ale tací, přemisťující se vozem s nutnosti s myšlenkou, už abych tam byl a měl to ježdění za sebou. Z mého pohledu jsou na silnici NEBEZPEČNÍ. Každý máme jiné záliby.

Šťastnou cestu! To ŠŤASTNOU nepovažuji za vhodný výraz, tedy, PŘÍJEMNOU CESTU za volantem!

Ještě malý dodatek, zdravím váženou Věrku Foltýnovou, jako jediná žena s námi muži závodila ve stejné třídě!!!

Náš cirkus vždy oznamoval plakát
Přední náhon vždy zvedá v zatáčce vesele jednu KROFKU
Do kopce to chtělo orkán v zádech
Z Bulharska zase do Sokolova. Na takovou cestu slabý vozík, ale lůžková úprava výborná
S Petrou v písku, vystřídali jsme ty zlaté i Sluneční pobřeží
Hemžení
Fanda po dojezdu s McLarenem
Jako mechanici u sanitek jsme s Fandou často měnili vizáš v mladších letech. I tady mlžíme zamlžení
Sokolovské sanitky jsme léčili různými způsoby, jemně i drsně, jak bylo zrovna zapotřebí

 

Autor: Horst Anton Haslbauer | středa 18.10.2017 8:00 | karma článku: 19,54 | přečteno: 485x
  • Další články autora

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda a rotný Provaz

Jiný problém měl každé ráno po příchodu do kasáren nadporučík Charvát. Hned u stolku dozorčího roty se ptal, jestli by mu nemohli sehnat něco k na zub. Pro tohoto lidského důstojníka jsme se mohli přetrhnout. My tři jsme zase měli

13.4.2024 v 12:25 | Karma: 16,18 | Přečteno: 580x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda a rotný Provaz

Problém měl každé ráno po příchodu do kasáren nadporučík Charvát. Hned u stolku dozorčího roty se ptal, jestli by mu nemohl sehnat něco na zub. Pro tohoto lidského důstojníka se vždy nějaký drobek našel. My tři měli zase největší

12.4.2024 v 17:50 | Karma: 3,37 | Přečteno: 99x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Kraví hora a pomsta vojína Harryho Valdy

Za dva dny nás, ve stejné sestavě, hnali na znojemskou Kraví horu, ten vysoký kopec u Dyje začali někteří silně nenávidět. Důstojník si tentokráte vzal na pomoc poddůstojníky a velitele čet. Mazáci nemuseli mít na zádech zátěž. Na

5.4.2024 v 15:47 | Karma: 15,89 | Přečteno: 388x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Trojlístek a rodí se Ruksak

Pomalu jsme s Harrym k sobě nalézali cestu. Zjistili jsme, že vysíláme na stejných vlnách a na ty samé vlny byl naladěn i Mirek Picka. Začali jsme hledat jeden druhého, i když povahové vlastnosti jsme zcela totožné neměli.

29.3.2024 v 16:36 | Karma: 14,38 | Přečteno: 228x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda má dotaz

Krátce před počátkem osobního volna ohlásil poručík Hasák akci, abychom se nenudili. Přemíchání mužstva v místnostech podle seznamu jmen na nástěnce. Po jeho odchodu ze zaměstnání se organizace chopili podle svého svobodníci

22.3.2024 v 17:17 | Karma: 18,77 | Přečteno: 503x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Frajer poručík Hasák

"Kdo umí sekat trávu," ptal se všech svolaných bažantů u roty poručík Hasák. To by mohla být ulejvárna venku, někde mezi mladejma venkovankami, byla myšlenka vojáků prvním rokem a skoro do jednoho se hlásili, až na vojína Čiperu,

15.3.2024 v 20:09 | Karma: 19,66 | Přečteno: 585x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Tóny Palónek a účinky bromu

Antonín Brandl byl můj spoluhráč z Baníku Sokolov a výborné levé křídlo. Jelikož Tóny v české řeči malinko zanechával německý nádech, vyslovoval i balónek a balón s "pé," a tak dostal přezdívku Tóny Palónek. Oba jsme dostali

9.3.2024 v 8:09 | Karma: 14,68 | Přečteno: 316x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Šikana od mazáků po odchodu důstojníků z kasáren

Se šikanou jsem se setkal poprvé v životě. Jsem vzteky bez sebe, že se musím krotit, abych někomu nenabouchal. V civilu bych neotálel, ale trestu na vojně bych se nevyhnul. Nasluhování jsem se chtěl vyhnout. Vojínu Čiperovi se

2.3.2024 v 8:05 | Karma: 19,76 | Přečteno: 683x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Peklo po přísaze a lehké ženštiny pronásledované velitelem pluku

Po přísaze se i rajóny staly peklem. Chodby a schody dělat kartáčkem na zuby, záchody holýma rukama. Nevadí, nyní po přísaze už máme nárok na regulérní vycházky. Celý pluk bažantů stál na buzerplacu proti svému veliteli pluku,

24.2.2024 v 3:28 | Karma: 21,01 | Přečteno: 677x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

První noční cvičný poplach

Ten využili mazáci, kterým scházelo všelicos z vojenské výstroje. Tak jim v době jejich bažantství, bylo z osobní skříňky kradeno při nočním poplachu, tak oni teď si své ztráty opět doplňovali od nás bažantů. Poplach se opakoval

17.2.2024 v 8:15 | Karma: 16,81 | Přečteno: 379x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Svobodník Mezera, vojín Lettl a prazvláštní vojín Zrníčko

Na pokoji nás bylo patnáct, náš velitel pokoje, svobodník mazák Mezera, je velitelem tanku a slušný člověk. Na nejvzdálenějším štrozoku ode dveří se uvelebil vojín Lettl, myslel to s námi dobře, zápach z jeho nohou u některých

9.2.2024 v 18:26 | Karma: 19,06 | Přečteno: 581x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Rekruti

Sokolovské nádraží bylo plné rekrutů, z devadesátidevíti procent sťatých, jak zákon káže. Byl podzim 1958 a zvláštní vlak připraven k odjezdu do všech koutů Československé republiky. Rodiče pomáhali svým synům do vlaku, matky

2.2.2024 v 22:39 | Karma: 23,27 | Přečteno: 612x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

S Terezou to nebylo podle mého přání

O absolvování odborného učiliště v Liberci a prvním zaměstnání v Sokolově, kdy jsem výplaty vnucoval mamince už jsem psal. Teď příjde mé další dvouleté odloučení od rodiny vlivem zeleného sukna. Ti starší z nás to měli povinné.

20.1.2024 v 7:56 | Karma: 19,26 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Střípek o nosu

Listoval jsem v nějakém divadelním časopisu s fotkami herců, najednou jsem si uvědomil, že vlastně nevím, jaký mám profil obličeje. Můj nos je zpředu normální, ale jak vlastně vypadá ze strany? Líbí se mi nosy rovné a u žen i

13.1.2024 v 8:18 | Karma: 13,78 | Přečteno: 211x | Diskuse| Poezie a próza

Horst Anton Haslbauer

Další z mé knihy Ruksak, legrace, erotika a smrt

Celá ta sranda začala 26. července 1939 po sedmé hodině, když mě maminka konečně vypustila ze svého lůna. Už bylo na čase, i když si stěžovat nemohu - po celých těch devět měsíců bylo o stravu a střechu nad hlavou postaráno -

6.1.2024 v 10:51 | Karma: 9,97 | Přečteno: 143x | Diskuse| Miniblogy

Horst Anton Haslbauer

Ruksak - střípky

z této knihy. Autor narozen 26. 07. 1939 v Loučkách u Karlových Varů, hrál závodně v Sokolově a Liberci kopanou, lední hokej, volejbal, boxoval a jezdil automobilové závody do vrchu. Po skončení sportovní činnosti hrál amatérsky

29.12.2023 v 8:16 | Karma: 13,89 | Přečteno: 184x | Diskuse| Poezie a próza

Horst Anton Haslbauer

Standa 2

Ještě na přeskáčku něco mi poslaného od Standy, kde nepíše o svých sokolovských láskách. Tento můj a dva roky starší kamarád, dokáže nejen brnkat na různé hudební nástroje, ale také na srdíčka dam různého věku. Jak následovně

23.12.2023 v 8:02 | Karma: 9,70 | Přečteno: 172x | Diskuse| Kultura

Horst Anton Haslbauer

Standa

Po vojně mě ulovila při jednom mém veřejném blbnutí a bavení lidstva na ulici. Byla to divadelní skupina tvořící po vzoru SEMAFORU. Vedl to Standa Tatar, učitel z Mělníku, přemístěný na Sokolovsko za trest. KOMUNISTICKOU stranou,

16.12.2023 v 8:00 | Karma: 15,68 | Přečteno: 322x | Diskuse| Kultura

Horst Anton Haslbauer

Mé kopání slyšitelné až do Kanady

Posledně jsem napsal, že jsem vykopával 60 metrů hlubokou "strouhu" místo centimetrovou. Upozornil mě na to Honza až s Kanady. Prý to slyšel i u nich v Kanadě na zahradě. Teď tady umístím několik obrázků, co jsme vybudovali.

8.12.2023 v 22:14 | Karma: 18,36 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Staveniště plné emigrantů

Bylo mi tehdy teprve 53. V malé vesničce mezi Domažlicemi a Plzní jsme po delším hledání po republice koupili od Pražanů domek, postavený před mnoha lety skromnými prostředky vesnickou rodinou doslova skoro jen z hlíny. Pražané ho

2.12.2023 v 8:15 | Karma: 24,17 | Přečteno: 817x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 619
  • Celková karma 18,23
  • Průměrná čtenost 764x
Nejstarší z pěti sourozenců. Máma byla jak ředitelkou, tak klaunem tohoto cirkusu. Knihy o tom jsou v knihkupectvích a jako E-knihy (www.palmknihy.cz/transfuze-antona-horsta.html + www.palmknihy.cz/ruksak.html). V obou knihách se střídá VESELÉ se SMUTNÝM. LEGRACE nebývá NONSTOP!  

Seznam rubrik