Amíci nás zajali a předali Tomíkům

13. 05. 2023 7:46:44
Můj stav se lepšil tak, že jsem se odhodlal o berlích vyrazit k autobusu a podívat se domů, což byly pouhé čtyři kilometry. Bylo to hezké posezení mezi svými. Čtyřletý capart Horst se nedůvěřivě díval na mé berle. Když se mi rány

zahojily, ale noha zůstala bezmála ztuhlá, přeložili mě na ortopedické oddělení do Jáchymova. Tam mi denně za pomocí elektrických přístrojů koleno o něco více ohýbali.

Jednoho dne se objevila komise. Jednotlivě nás prohlédli, a kdo mohl aspoň trochu pajdat, byl uschopněn.

Jeden takový šéflékař, který zřejmě chtěl být povýšen, zjistil, že mi je teprve devatenáct, zařval: „A to se ještě potloukáte doma?“

Musel jsem si lehnout na pryčnu, zvedl mi nohu jednou rukou do výše, druhou ruku použil jako páku v podkolení jamce a trhl plnou silou nohou dozadu. Podle bolesti jsem myslel, že mi noha v koleni praskla. A také to tak bylo. Naštěstí mi praskla pouze již skoro zahojená čtyřiadvaceti centimetrová rána. Ten machr se poté jen blbě díval.

Do začátku dubna 1944 si mě nechali v Jáchymově. Když se vše zase zahojilo, byl jsem poslán k jednotce pluku horských myslivců, do Reichenhallu.

Jednoho dne bylo oznámeno, všichni do společenské místnosti k povyšování a vyznamenání. Nešel jsem, měl jsem po krk tuhle zatracenou válku a nespravedlnost, kterou jsem viděl.

Nárok na odznak kvůli zranění předpokládal, že káplo aspoň deset kapek krve. Při třech takových zraněních byl nárok na stříbrný odznak a při pěti na zlatý. Bylo dost vejtahů, kteří se škrábli sami, aby mohli oslňovat stříbrem nebo zlatem.

Má dvě těžká zranění se počítala jako jedno, stala se ve stejný den. Málem jsem byl bez kapky krve v těle, do dneška se opírám o hůl.

Po čase v Reichenhallu nevěděli, co si počít s námi, mrzáky. Poslali nás k pluku pro obranu státu. Byl jsem voják s holí. Posílali nás od jedné posádky k druhé. Všude kroutili hlavami a nevěděli co s námi. Tu měl Baldůr von Schirach úžasný nápad, že bychom v poslední minutě válku přece jen mohli ještě vyhrát, neboť Amíci a Tomíci stáli již u Aachenu před německou hranici.

Narychlo nám dali čtvrt litru vína a deset cigaret. Krátce nato už jsme byli v Porýní u Geilenkirchenu na frontě a viděli, co nepřítel tak vlastní.

Leželi jsme v poli s řepou a jejich lehká bojová letadélka se spouštěla tak nízko, že nám málem čistili zadky. Při tom nás zasypávali střelami z palubních zbraní. My měli jen karabiny, jak směšné, a německé dělostřelectvo v nedohlednu. Uvědomili jsme si, že nás poslali, abychom byli zastřeleni. Kdyby Američané byli takoví bojovníci jako Rusové, zašlapali by nás tu, ale tito pánové šli pouze krytí čtyřiceti tanky. Když pak čtyřicet hlavní z tanků ten samý počet těžkých kulometů na nás mířilo a my stáli s rukama nahoru v řepném poli, teprve vylezli. Pak nás kopali do zadků a sebrali nám cennější věci. Jako zvěř nás hnali do další vesnice a neustále za nás stříleli do země ze samopalů.

Sto mužů nacpali na náklaďáky a týden vozili po Francii, v každém městě nás filmovali. Ve dne v noci jsme stáli na těch náklaďákách, noha bolela, upadnout nešlo, jak jsme byli na sebe nalisovaní. K jídlu nic nebylo, za deště vichru a zimy podzimu jsme stáli až do Cherbourgu, tam nás předali Angličanům. Ti nás dali na trajekt a po té dlouhé době jsme dostali konečně aspoň sladký čaj.

V Anglii nás vyložili, museli jsme běžet úzkou uličkou, po levé a pravé straně stálo po pěti židovských emigrantech a plnou silou do nás bušili obušky. Já dostal nejvíc, noha mi nedovolovala běžet rychle jako ostatním.

Připravený vlak nás dopravil do Hamtonparku, kde se nalézala průchozí stanice pro všechny zajatce. Tady nás řádně odvšivili pudrem na vši a konečně slušně nakrmili. Neustále nás strkali do jiných zajateckých táborů. Chefled, Doncaster, Liverpool, Belfast, severní Irsko, Air, Skotsko a opět nazpět do Anglie-Penkridge a Bromyard. Nebyla to příjemná doba.

Autor: Horst Anton Haslbauer | sobota 13.5.2023 7:46 | karma článku: 22.36 | přečteno: 515x

Další články blogera

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda má dotaz

Krátce před počátkem osobního volna ohlásil poručík Hasák akci, abychom se nenudili. Přemíchání mužstva v místnostech podle seznamu jmen na nástěnce. Po jeho odchodu ze zaměstnání se organizace chopili podle svého svobodníci

22.3.2024 v 17:17 | Karma článku: 18.52 | Přečteno: 480 | Diskuse

Horst Anton Haslbauer

Frajer poručík Hasák

"Kdo umí sekat trávu," ptal se všech svolaných bažantů u roty poručík Hasák. To by mohla být ulejvárna venku, někde mezi mladejma venkovankami, byla myšlenka vojáků prvním rokem a skoro do jednoho se hlásili, až na vojína Čiperu,

15.3.2024 v 20:09 | Karma článku: 19.43 | Přečteno: 554 | Diskuse

Horst Anton Haslbauer

Tóny Palónek a účinky bromu

Antonín Brandl byl můj spoluhráč z Baníku Sokolov a výborné levé křídlo. Jelikož Tóny v české řeči malinko zanechával německý nádech, vyslovoval i balónek a balón s "pé," a tak dostal přezdívku Tóny Palónek. Oba jsme dostali

9.3.2024 v 8:09 | Karma článku: 14.67 | Přečteno: 302 | Diskuse

Horst Anton Haslbauer

Šikana od mazáků po odchodu důstojníků z kasáren

Se šikanou jsem se setkal poprvé v životě. Jsem vzteky bez sebe, že se musím krotit, abych někomu nenabouchal. V civilu bych neotálel, ale trestu na vojně bych se nevyhnul. Nasluhování jsem se chtěl vyhnout. Vojínu Čiperovi se

2.3.2024 v 8:05 | Karma článku: 19.55 | Přečteno: 675 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 20 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.56 | Přečteno: 271 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.31 | Přečteno: 469 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.19 | Přečteno: 113 | Diskuse
Počet článků 599 Celková karma 18.96 Průměrná čtenost 771

Nejstarší z pěti sourozenců. Máma byla jak ředitelkou, tak klaunem tohoto cirkusu. Knihy o tom jsou v knihkupectvích a jako E-knihy (www.palmknihy.cz/transfuze-antona-horsta.html + www.palmknihy.cz/ruksak.html). V obou knihách se střídá VESELÉ se SMUTNÝM. LEGRACE nebývá NONSTOP!  

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...