Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nedobrovolná cesta na konečné

Když jsme přijeli na konečnou, zazněl povel seřadit. Bylo nám řečeno, že my pěšáci budeme nyní připojeni k pluku horských myslivců. Jelikož jsme dorazili dříve, musíme ještě deset kilometrů pochodovat. Tam bude večeře, jako 

 pokaždé zase eintopf. Před odchodem byl ještě čaj a náš velitel roty byl volán k majorovi.

Ernst si musel okamžitě blízko nich odskočit. Bleskově se ale vracel a zavolal si mě stranou. Ptal jsem se ho, proč dělá takový ksicht, co se mu přihodilo?

„Počkej, za chvíli se budeš koukat jako já. Major řekl Krymskaja, když se dostaneme do tohoto čarodějnického kotle, tak dobrou noc!“ To dorazilo i mě.

Teď jsme pochodovali směr Krymskaja. Po odpočinku jízdou vlakem to ubíhalo rychle. Jen my dva jsme měli nohy z olova. Walter zamyšleně prohlásil, že vzduch při jízdě na vagónech nám neprospěl.

„Taky se mi zdá,“ odpověděl Ernst a mlčky jsme pochodovali dále.

Nad námi se objevily zase malé stříbrné body. Ernstovi a Walterovi jsem potom řekl, aby se podívali nahoru, že už tu jsou zas, pomalu to bude vážné. Žádný ale neodpověděl.

Krajina se stávala vlnitější. Za tma jsme se dostali do malé vesničky s drobounkými domky, ale velkými vojenskými zařízeními. Opět byl čaj a jednotné jídlo. Po čtyřech jsme museli stavět stany, německým způsobem podél údolí, v dlouhých rovných řadách.

Ernstovi jsem řekl: „Ta věc se mi tak nějak nelíbí, když dnes v noci na to hloubkové stíhačky spustí palubní kulomety, bude vše ztracené.“ Slyšel jsem podobné od bratrů a švagra, když byli doma na dovolence. Ostatní s tím byli srozuměni. Postavili jsme stan padesát metrů od mimo řadu, pod silným stromem. V hluboké tmě si toho nikdo nevšiml, jak byli všichni utahaní. Ve stanu jsme v tu ránu usnuli.

Pojednou jsme byli probuzeni hukotem nízko letícího dvojplošníku, zvaného Kombajn. Létal tak nízko, že by mohl vrtulí sekat trávu. Venku bylo světlo jako ve dne. Světlice puštěné na padáčcích z letadla odhalovaly cíl pro útok dalších letadel. Už bylo slyšet rychlé stíhačky nad námi i svištění bomb, které při dopadu explodovaly jako ohnivé koule. V tom zmatku už bylo také slyšet volání o pomoc: moje noha! moje ruka! moje břicho!

Bylo dobré, že náš stan stál stranou. Už opět ve tmě jsme běželi do míst, odkud se nesly výkřiky. Byli jsme ale příliš nezkušení k tomu, abychom dokázali pomoci. Už přibíhali saniťáci a vykonávali první pomoc. Při rozednívání bylo vidět, že většina z bomb dopadla mimo tábor, ale dvě zasáhly řady stanů. Tři mrtví a mnoho zraněných.

Ernst byl od včerejška změněný, jen řekl: „Podívej se na to neštěstí a my tu stojíme bezmocně…“ Walter na to: „To nebyla předtucha, to je skutečnost…“ Podívali jsme se beze slova po sobě a naše myšlenky byly, kdo z nás bude další?

Vzhledem k těm mnoha zmrzačeným mlčeli všichni. Vyšlo najevo, že tři z přidělených vozků byli těžce raněni. Tady už nebyly nákladní auta ani lokomotivy, fronta byla deset kilometrů vzdálena. Odtud se už jen jezdilo malými koňskými spřeženími.

Objevil se náš velitel s dotazem: „Kdo z vás rozumí koňům? Potřebuji tři muže!“ Strčil jsem do Ernsta vedle mě.

„Pojď, přihlásíme se!“ Špitnul mi nazpět: „Vždyť já ani nevím, kde kůň má předek nebo zadek…“

Walter se přidal: mně stačily ty bomby, nenechám se ještě kopnout takovou potvorou, beze mě, jo!

Ernst svůj odpor přemohl, zřejmě si pomyslel, lépe špatně jet než to šlapání v posledních dnech.

„Neboj, já tě zaučím,“ řekl jsem mu stále ještě potichu. Když jsme se přihlásili, přidělili nás k jiné rotě a s Walterem jsme se museli rozloučit. Všichni tři jsme měli slzy v očích. Válka je zkrátka hrubé řemeslo. Už nikdy jsem o Walterovi nic neslyšel.

Autor: Horst Anton Haslbauer | sobota 1.4.2023 7:53 | karma článku: 19,23 | přečteno: 383x
  • Další články autora

Horst Anton Haslbauer

Zrychlený přesun na padesát kilometrů

Většina měla hrůzu z tohoto přesunu s plnou polní na zádech. Obávaný den nastal. Zůčastňuje se celý náš motostřelecký pluk v síle mnoha (voj. taj.) mužů. Nevíme, kdo to vede vpředu, ale tempo nasadil slušné. Vzadu uzavírají naši

17.5.2024 v 17:55 | Karma: 13,93 | Přečteno: 243x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Hydrovosk a maďarský děs

Mám první službu na hlavní bráně. Vycházková uniforma, pistole v pouzdře a zjišťuji nedostatek, naše vycházkové polobotky mají být hnědé. Já, lakomec jsem si doma nové nekoupil a bral na vojnu své kanárkově žluté. Teď je průšvih,

10.5.2024 v 15:29 | Karma: 16,63 | Přečteno: 403x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Muničák Purkrábka a erotika

Největší drsňáci roty, a těžké případy z bažantů, byli poprvé nasazeni do nejnebezpečnější služby. Samozřejmě nesměl chybět náš trojlístek. Celá stráž stojí na buzerplacu s bojovou malou polní výbavou. Velitel stráže svobodník

4.5.2024 v 9:23 | Karma: 18,99 | Přečteno: 394x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Tankopark, kapitán Smítko a Patricie

Poprvé naše rota bažantů pochoduje přes Znojmo na jeho druhý konec města, kde se nalézá náš tankopark.Ti, kteří ještě neměli vycházku, šíleli při pohledu na holky, které se objevovaly. Ony se procházely po chodníku, my šlapali po

28.4.2024 v 10:04 | Karma: 16,31 | Přečteno: 281x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda má další dotaz

"Večierka!" to zaječel na chodbě hlas svobodníka Junáska, který ještě nedávno takhle hlaholil na Slovensku na ovce svých rodičou. Teď má dozorčího roty a musí plnit vojenské příkazy. Už také vklouzla jeho hlava do našeho pokoje,

19.4.2024 v 18:18 | Karma: 20,57 | Přečteno: 556x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

KLDR hodnotila přesnost střel odpalem do moře. Kim posílí jaderný program

18. května 2024  10:15

Severní Korea provedla zkoušku odpalu taktické balistické střely do Japonského moře. Severokorejský...

Epidemioložka SZÚ varuje, že legionella může být ve vířivkách i osvěžovačích

18. května 2024

Vysíláme Je černý kašel na ústupu nebo stále ještě představuje hrozbu? A kde se můžeme nakazit záškrtem nebo...

Velká záhada rozluštěna. Bloky na stavbu pyramid přinesl do pouště Nil

18. května 2024

Premium Vědci možná vyřešili záhadu táhnoucí se celá tisíciletí: jak staří Egypťané dotáhli obrovské...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34,  aktualizováno  9:49

Letiště v Mnichově dnes ráno dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z...

  • Počet článků 624
  • Celková karma 17,68
  • Průměrná čtenost 758x
Nejstarší z pěti sourozenců. Máma byla jak ředitelkou, tak klaunem tohoto cirkusu. Knihy o tom jsou v knihkupectvích a jako E-knihy (www.palmknihy.cz/transfuze-antona-horsta.html + www.palmknihy.cz/ruksak.html). V obou knihách se střídá VESELÉ se SMUTNÝM. LEGRACE nebývá NONSTOP!  

Seznam rubrik