Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj postavou největší kamarád Láďa

Poznal jsem ho v Sokolově jako saniťáka, když já tam v "ounzácké" dílně začal dělat opraváře sanitek. Abych na to množství těchto vozů nebyl sám, zlanařil jsem ke mně dalšího kamaráda Frantu. Měli jsme k dispozici dílnu čistou na

 „seřizovačky“ a jemnější opravy. Na opravu brzd, výfuků, výměnu olejů a jiných špinavějších lahůdek dílnu špinavou.

S kamarádem Fandou v dílně pro sanitky
S Fandou ve špinavé dílně

Řidiči těchto vozů pro záchranu životů, chodili za námi do dílen, když neměli výjezd ani nepotřebovali opravu. Byla u nás totiž SRANDA. Láďa měl tenkrát krátkou dobu po vojně. Ten postavou vysoký a štíhlý sympaťák měl neustále hubu plnou smíchu, holky se asi proto hodně na něj lepily a dokázaly se o jeho přízeň i poprat.

O těch zážitcích mezi saniťáky a lékaři jsem napsal už v začátcích mého blogování několik článků, teď jde ale o osud smíška Láďi Hůzla.

Když mě po šesti letech zlanařili do sokolovských Technických služeb, dělat garážmistra (také o tom jsem napsal několik blogů, jaké jsem měl zážitky s tam zaměstnanými hnědšími spolupracovníky). Už po týdnu se tam objevil Láďa se svou sanitkou, abych mu něco opravil, že u nich v dílně už to nestojí za nic.

Uběhlo několik let, mnoho kamarádů z dřívějška neztratilo mezi sebou kontakt ani mimo zaměstnání. Neztratili jsme jeden druhého z očí. A léta uháněla dál. Nastal rok 1983 a můj zbabělý útěk před komunisty za kopečky. Rok poté mě kontaktoval z Rakouska Láďa, že tam emigroval se ženou a synem a čekají na vízum do Kanady v záchytném lágru u Vídně.

Chtěli by se u mě v německém bytě v Amberku, setkat se spřátelenou rodinou ze Sokolova, která se zrovna dostala do Německa na dovolenou. Láďa měl o mně přehled od společného kamaráda Františka, který se do Německa dostal často díky tomu, že jeho starší bratr se vystěhoval legálně s německou ženou. Franta se samozřejmě pokaždé delší dobu zdržel u mě.

Já zase díky německé národnosti, byl mezitím i držitelem německé legitimace (Ausweis) a majitelem velmi starého golfu. Ten měl samozřejmě německou poznávačku. Celníkům jsem tedy nebyl podezřelý. Sraz domluven. Já bez povšimnutí projel do Rakouska. Hned za hranicemi na odlehlém parkovišti, naložil rodinku u jejich auta. Když jsme se blížili k celnici, spustil jsem okénko a nahlas němčinou křičel nějaké hovadiny na můj vzácný náklad. Ti sice německy nerozuměli, ale celníky to ujistilo, že jsme vracející se Němci.

V mém prvním malém bytečku v Amberku se dalo topit jen elektrickým sporákem kombinovaným elektrickým vyhřívadlem. Snesitelné to tedy bylo trochu v kuchyni kolem sporáku. Na chodbě, v koupelně a v obýváku kosa. Mně, který není milovníkem velkého tepla, to vyhovovalo. Pokud mě někdo přišel navštívit mimo letní čas, po půlhodince prchal.

Tahle banda byla řetězovými kuřáky, okna otevřít nechtěli, už tak měli husí kůži. Z toho nikotinového oparu jsem – já nekuřák - k večeru prchal zase já. Bratranec s rodinou bydleli nedaleko. Vždy se tam našlo místo pro přespání.

Po snídani jsem se vrátil k vyuzeným. Po obědě jsme to rozpustili a startovali jsme naši pašeráckou jízdu nazpět. Udělali jsme si zastávku na německé straně Železné Rudy s podobným názvem v němčině (Eisenstein). Jukli jsme přes hraniční drátěný plot na naše rodiště. S Láďou jsme netušili, že se ještě uvidíme, ale stalo se za třicet pět let.

V NĚMECKÉ ŽELEZNÉ RUDĚ JSEM V ROCE 1984 MARNĚ HLEDAL SCHOD

Vlastně nás nakopl jistý Jiří Míšek z Teplic. V září 19 mě na FB požádal o přátelství. Začala naše výměna zpráv. Já jsem prozradil, že můj nejlepší kamarád pochází také z Teplicka, on, že na vojně v Plzni Slovanech byl mazákem sokolovskému Láďovi Hůzlovi a Honzovi Džačovskému. O žádném z nich nic od té doby neví.

Mohl jsem mu posloužit, že Honza bydlí v Norimberku kousek vedle mě a dál jsem mu dal vysvětlení o osudu Ládi, co jste si přečetli výš. Jirka Míšek psal, že mají kapelu a vystupují s country muzikou po okolí. Ze štíhlého černovlasého, že se stal šedivý o třicet pět kilo nadváhový chlapec.

Přes kamaráda Františka jsem se dostal k číslu mobilu Ládi, to jsem hned přeposlal Jirkovi. Za chvíli přišla textová zpráva. Tak už proběhl hovor Teplice Sokolov. Láďa byl dost překvapenej. Tak jsem mu ve zkratce popsal, jak jsem se dostal k tobě. Já zítra jedu na tejden do Alp za mladejma a pak naplánuji cestu za Láďou. Udělal jsi dobrý skutek. Mám radost. To bylo v pátek 6. 9. 19.

V sobotu 7. září, jsme se ženou vyrazili do Sokolova, kde probíhal DEN HORNÍKŮ. První zastávka u hřbitova, návštěva mé maminky a několika kamarádů. U hřbitova je také pobočka policie, těm jsem daroval mých osm knih Transfuze, aby věděli, jak to ve Falknově – Sokolově – probíhalo po válce.

Procházka oslavujícím městem bez nárazu na známou osobu. Před polednem oběd pod deštníkem u hospůdky. Před bužírováním telefon na Láďův mobil. Ženský hlas oznámil v jaké je hospůdce a že mobil nenosí.

Po obědě jsme onu hospůdku navštívili. Láďa ji před půl hodinou opustil. Znovu ono číslo telefonu, už se ozval Láďa. Já se ohlásil jménem našeho garážmistra u sanitek. Nic naplat, okamžitě mě poznal. Máme počkat u té hospůdky, za deset minut tam bude.

Já se u jednoho vchodu stoupl na první schod, abych aspoň trochu dosáhl na výšku kamaráda, až se objeví. Za roh viděla žena, za chvíli ji bylo slyšet, no hejbej kostrou! Znali se také z mladých let a oba jsou o patnáct let mladší jak já. Za rohem vyfuněl Láďa i se svými kily navíc, ale s úsměvem na tváři. Ani ten schod mi neumožnil dosáhnout na jeho výšku.

Ani schod mě nezachránil v září 2019

Chlapské přivítání. Jednou za rok letí do Kanady za čtyřicetiletým synem a jeho rodinou. Hned v úvodu je sjet za zapomenutou angličtinu. Ta se ale za dva dny vrátí do normálu. Dále nás informoval, že před dvěma lety na něj přišly nějaké závratě, dokonce i několikrát upadl. V Kanadě ani Česku lékaři nic nenašli. Proto prodal auto, aby se nedostal do nějakého průšvihu. S důchodem kanadským a českým si nežije špatně. 

Jsem rád, že jsem toho permanentně se usmívajícího kamaráda zase našel. Potěšil mě oznámením, že jsem pořád STEJNEJ, to určitě nemyslel vzhledem, nýbrž ukecanou hubou. Tady je vidět, ani mnoho let nedokáže přetnout kamarádství.

Chytrým mobilem jsem fotky z našeho setkání přeposlal Jirkovi do Alp s fotkou z německé Železné Rudy, kde nebyl schod.

Tato odpověď přišla z Alp: Náramní fešáci, zapadl bych mezi vás. Byli bychom jak píšťaly od varhan. Hory jsou pro mě hrozbou, koukal jsem, jestli v Alpách nenajdu nějakou rovinu, marně. Kopce jako kráva a pod nimi malý obézní človíček z Teplic.

Já: Jirko, kopce to s námi myslí dobře!

 

A vám všem přeji povedený konec týdne mezi přáteli!

 

 

 

 

 

 

Autor: Horst Anton Haslbauer | pátek 13.9.2019 10:24 | karma článku: 17,87 | přečteno: 468x
  • Další články autora

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda má další dotaz

"Večierka!" to zaječel na chodbě hlas svobodníka Junáska, který ještě nedávno takhle hlaholil na Slovensku na ovce svých rodičou. Teď má dozorčího roty a musí plnit vojenské příkazy. Už také vklouzla jeho hlava do našeho pokoje,

19.4.2024 v 18:18 | Karma: 20,34 | Přečteno: 517x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda a rotný Provaz

Jiný problém měl každé ráno po příchodu do kasáren nadporučík Charvát. Hned u stolku dozorčího roty se ptal, jestli by mu nemohli sehnat něco k na zub. Pro tohoto lidského důstojníka jsme se mohli přetrhnout. My tři jsme zase měli

13.4.2024 v 12:25 | Karma: 16,45 | Přečteno: 606x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Vojín Valda a rotný Provaz

Problém měl každé ráno po příchodu do kasáren nadporučík Charvát. Hned u stolku dozorčího roty se ptal, jestli by mu nemohl sehnat něco na zub. Pro tohoto lidského důstojníka se vždy nějaký drobek našel. My tři měli zase největší

12.4.2024 v 17:50 | Karma: 3,41 | Přečteno: 106x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Kraví hora a pomsta vojína Harryho Valdy

Za dva dny nás, ve stejné sestavě, hnali na znojemskou Kraví horu, ten vysoký kopec u Dyje začali někteří silně nenávidět. Důstojník si tentokráte vzal na pomoc poddůstojníky a velitele čet. Mazáci nemuseli mít na zádech zátěž. Na

5.4.2024 v 15:47 | Karma: 16,15 | Přečteno: 399x | Diskuse| Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Trojlístek a rodí se Ruksak

Pomalu jsme s Harrym k sobě nalézali cestu. Zjistili jsme, že vysíláme na stejných vlnách a na ty samé vlny byl naladěn i Mirek Picka. Začali jsme hledat jeden druhého, i když povahové vlastnosti jsme zcela totožné neměli.

29.3.2024 v 16:36 | Karma: 14,41 | Přečteno: 234x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:20

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32,  aktualizováno  11:19

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Automotodrom chtěl 27 milionů za neodjetý ročník MotoGP, soud žalobu zamítl

25. dubna 2024  10:07,  aktualizováno  11:19

Brněnský Automotodrom si chtěl pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požadoval od města a...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  11:18

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 620
  • Celková karma 18,37
  • Průměrná čtenost 763x
Nejstarší z pěti sourozenců. Máma byla jak ředitelkou, tak klaunem tohoto cirkusu. Knihy o tom jsou v knihkupectvích a jako E-knihy (www.palmknihy.cz/transfuze-antona-horsta.html + www.palmknihy.cz/ruksak.html). V obou knihách se střídá VESELÉ se SMUTNÝM. LEGRACE nebývá NONSTOP!  

Seznam rubrik